fredag 28 januari 2011

Ris och fåglar

Lite bloggtorka idag, iallfall från min sida. Men har mått lite halv kasst idag men nu har jag tatt mig i kragen för att ge er ett inlägg.





Tänkte skriva om den här myten om att fåglar tar skada av riskasstning utanför kyrkan. Jag har själv läst de på olika sior på internet (även i bröllopstidningar) som säger att fåglarna tar skada av riset.








Men detta är då alltså en myt. Ris sväller inte i fåglarnas mage. läs mer om detta här:http://www.faktoider.nu/ris.html




Detta är en såkallad "rice bird" arten heter java sparrow den är känd för att förstöra risplantagen för bönderna igenom att äta upp skörden.

Det finns ju flera ställen som säljer bröllopsris, framförallt för att skydda fåglarna. Vilket då egentligen bara är ett försäljnings knep. Därimot så brukar dessa smälta bort i regnet så kanske är praktiskt att de inte ligger massa ris överallt utan de försvinner själv. Sen så brukar dom ha former i hjärtan mm som iof kan vara fint, helt enkelt en pris och smakfråga de där.

Jag själv funderar ju på såpbubblor. Men är även inne på rosblad.. har svårt att bestämma mig ( slutar väl i slutändan att de blir ris haha)

Läste någonstans att om man ska kasta rosblad ska man ta reda på om rosorna är färgade. Röda rosor är aldrig färgade men övriga färger är bra att fråga så man inte får fläckar på kläderna. Gå till din florist och fråga om dom inte kan samla rosblad åt dig som du sen kan få köpa billigt, eller köpa rosor som är för fula för att sälja.

Det säljs även såpbubblor som inte ska fläcka ner kläderna.. (visste inte att vanliga såpbubblor kunde ge fläckar?) Eller varför inte göra små egna burkar att dekorera till såpbubblor, pinnen du blåser ur kan du göra av piprensare.

// BRIDEZILLA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar